Västra Ågatan 16, Uppsala
info@nybronstrafikskola.se

Körkortstillstånd

För att få börja övningsköra behöver du ett körkortstillstånd.
För dig som vill övningsköra hemma gäller att den du övningskör med måste ansöka om handledarskap. Både handledare och elev måste ha en giltig introduktionsutbildning. Se mer under fliken Introduktionsutbildning.

Ansökan om körkortstillstånd gör du enklast med e-legitimation direkt på Transportstyrelsen.

Ansökan om körkortstillstånd är numera kostnadsfritt! När du tagit ditt körkort kommer du få betala 250:- för utfärdandet av ditt körkort. Då ingår kostnader för körkortstillståndet och utfärdandet av eventuella handledartillstånd.

Du måste komplettera din ansökan med ett synintyg. Synintyget får inte vara utfärdat tidigare än två månader före ansökan.

Beställ blanketten ”Synintyg” så får du hem en blankett med dina personuppgifter. Ta med dig blanketten till den optiker som ska genomföra synprövningen.
En del optiker är anslutna till en e-tjänst och då behöver du inte skicka in synintyget per post.

Innan Transportstyrelsen kan börja pröva din ansökan om körkortstillstånd måste ditt synintyg ha skickats in till Transportstyrelsen.

Ett körkortstillstånd är giltigt i fem år. Giltighetstiden kan inte förlängas.
Läs mer här: transportstyrelsen.se

VARNING! – Det finns företag som annonserar på Google som erbjuder sig att hjälpa till med ansökan mot en kostnad – undvik dom!